Jännitystä ilmassa – Ocean Lady -veneen keula kohti Azoreita

Ocean Lady -veneen startti Martiniquelta kohti Azoreita lähestyy. Lähtölaskenta on alkanut. Veneen viime huollot ja stuuvaus on menossa, vaikka lakkoilu vaikeutti aikalailla paikalle pääsyä. 3.5.2019 veneen pitäisi irrota Le Marinista suuntana Azorit. Toivottavasti aikataulu ei petä hirveesti valmistelujen suhteen. Hosumalla ei lähtöä tehdä. Matkaa on noin 2300 mailia suorinta reittiä koilliseen. Tuulien suunta taitaa olla ainakin Atlantin länsilaidalla koillisen ja idän välistä, joten matkaa kertyy mutkien kanssa. Mitään kovia tuulia ei ainakaan Windyn tiedoissa näy 10 ensimmäiseen päivään. Vaarana on iso tyyni alue keskellä Atlanttia. Näitä huoliasioita pohdin nyt ihan etänä kotisohvalta. Enpä olisi uskonut vuosi sitten, että tämä näin menee.

 

Mieli huusi ja huutaa edelleen Atlantille, mutta arjen muuttuneet haasteet tekivät tiimillemme siitä mahdottoman. Alkuperäinen suunnitelma romuttui jo tammikuussa. Harmitti ihan vietävästi silloin. Sopimuksen mukaan palautamme veneen Suomeen kesäkuussa. Mietintämyssyjä ja muita apuvälineitä on tarvittu tätä probleemaa pohdittaessa. Vaihtoehtoina olivat veneen laivaus Eurooppaan tai tiimimme ulkopuolinen kippari. Näinkö tämä nyt meni, pettymys oli suuri. Veneen tuominen Eurooppaan oli nyt ”ulkoistettava”, ainakin päällystön osalta. Laivaamisvaihtoehto suljettiin pois.
Suunnitelmat käynnistettiin yhdessä omistajien kanssa. Sähköposti ja puhelut sinkoilivat päivittäin. Huojennus oli suuri, kun yksi omistajista, kokenut Atlantin ylittäjä, lupasi hoitaa veneen Southamptoniin, josta me purjehdimme sen kotiin. Voisiko se käydä näin helposti? Miten huollot, minne vene jää odottamaan paluupurjehdusta, millä aikataululla ja paljon muuta.

Yllätyksiltä ei tässäkään vaiheessa säästytty. Kippariksi lupautunut veneenomistaja joutuikin omien kiireidensä vuoksi perumaan pestinsä, mutta vastuullisena henkilönä hän ehdotti meille kippariksi kokenutta seiloria Janne Artilaa. Neuvottelut Artilan kanssa käynnistettiin ja lopputulos oli hyvä. Hän otti pestin. Säätöä monelta kantilta kuitenkin tarvittiin. Veneen vastaanottaminen telakalta ja ylityskuntoon saattaminen on iso ponnistus muutamassa päivässä. Onneksi on kokenut miehistö jäsenistöstämme siellä apuna. Täällä kotinurkissa polttelee ja mietityttää kaikki mahdollinen niin reitin kuin veneenkin osalta.
Kokeneena kipparina Artila hallitsee varmasti veneeseen liittyvät asiat kuin myös reitin valinnan ja tekee varmasti hyviä ratkaisuja. Apuna hänellä on kokeneen miehistön lisäksi Iridium Go satelliittiyhteys PredictWind sääohjelmalla. Matkaa voi seurata alku- ja loppumatkasta marinetraffic.com sivustolta. Blogitekstejä odotamme sähköpostilla. ETA Horttaan Azoreille 27.5.2019.

 

Kun on pitänyt venettä vähän niin kuin kotina ja surfaillut sillä kolme kuukautta isoilla vesillä, sisäinen sirinä on nyt aika melkoinen. Riittääkö polttoaine, jos joutuvat pläkään. Miten purjeet kestävät, onko riki asennettu kunnolla telakalla, toimiiko lämmitys ja entäs se latausongelma ja monet muut asiat. Taidan miettiä turhaan. Minkä sitä luonnolleen voi. Nyt on vain luotettava, siellä on osaava tiimi, jolta löytyy purjehdustaitoja ja teknistä osaamista yllin kyllin. Minun eikä meidän muidenkaan mietinnöillä taida olla väliä. Voimme olla vain hengessä mukana. Kyllä kaikki menee hyvin.

Elämä on seikkailu, joskus kotisohvaltakin käsin. Siinä muuten syntyy usein aika isoja unelmia uusista seikkailuista. Annetaan elämän viedä, niin ei elo käy yksitoikkoiseksi.

Kirjoittaja Raija Alapeteri